MONSTER RUGPIJN; Hoe is het met jouw monster?

In Actueel

Een monster dat je elke dag op je rug draagt. Heb je axiale SpA, dan weet je precies hoe dat voelt. De ene dag weegt het monster meer dan de andere dag. En uiteindelijk kan het zo zwaar worden dat het zorgt voor structurele schade. Neem de regie en houd jouw monster in toom. Kijk op https://www.monsterrugpijn.nl/

Hoe is het met jouw monster?

Novartis heeft in samenwerking met én op verzoek van onze stichting deze “monsterlijke” campagne opgezet. Alweer meer dan een jaar geleden liet Novartis ons de originele Amerikaanse campagne zien. Het beeld van een monster met zijn bijzonder scherpe klauwen, hangend aan je rug ongeacht of je nu op de bank zit, aan het werk bent of in bed ligt, was zo ontzettend herkenbaar. Wij hadden echt iets van “wauw, zoiets moeten we ook in Nederland zien te krijgen”. Novartis heeft die handschoen vervolgens ook opgepakt en wij mochten deel uitmaken van het selectieproces. We hebben mooie pitches van communicatiebureaus mogen beoordelen en hele leuke en originele ideeën gehoord die het uiteindelijk toch niet zijn geworden. Dat monster bleef in ons hoofd zitten want het geeft een bijzonder treffend beeld hoe het kan zijn/voelen om met axiale SpA, ook bekend als de ziekte van Bechterew, te moeten leven.

De originele campagne zat zo goed in elkaar dat besloten is deze zoveel mogelijk te behouden en daar zijn wij als stichting heel blij mee. De campagne is misschien wat grimmig maar dat is juist wat deze ziekte ook kan zijn. Vaak is het ook moeilijk aan je partner, kinderen, familie, vrienden of collega’s uit te leggen waarom je moe, chagrijnig, moedeloos of verdrietig bent. Dus hoe leg je dat uit aan je omgeving? Nou, misschien door ze te wijzen op deze campagne.

Daarnaast heeft deze campagne als doel “beginnende” axiale SpA patiënten te wijzen op de mogelijke gevolgen als je geen of onvoldoende stappen neemt tegen axiale SpA. En niet probeert te voorkomen dat het kleine monster steeds groter wordt. Gelukkig zijn er ook vele voorbeelden waarbij, door de juiste behandeling, dit grote monster een heel klein aaibaar monstertje is geworden! Dat biedt hoop op een goede toekomst. En ook al doe je nog zoveel, soms helpt gewoon bijna niets……hoe verdrietig dat ook is, dan moet je het monster toch een plekje weten te geven in je leven. 3 medepatiënten geven een openhartig kijkje in hun leven hoe zij met hun monster omgaan.

Wij zijn erg benieuwd naar jullie type monster. Vullen jullie onze korte enquête in?

Hoe is jouw monster?

Uiteraard willen we ook graag horen wat jullie van de campagne vinden en of jullie net zo enthousiast zijn als wij.