AXIALE SPA EN BEWEGEN

Naast medicatie vormt bewegen een tweede pijler in de behandeling van axiale SpA. In beweging blijven is essentieel om de beweeglijkheid van de wervelkolom te behouden en dus verstijving van de wervelkolom tegen te gaan. Bewegen vermindert het risico op hart en vaatziekten. Tevens vermindert bewegen het risico op botontkalking(osteoporose). Door botontkalking ontstaat er een verhoogd risico op botbreuken. Regelmaat en discipline zijn daarbij het credo: door de juiste oefeningen en het goed bewegen tijdens zowel actieve als in niet-actieve periodes van de ziekte kunt u het ziekteproces aanzienlijk vertragen.

Woman running on a path.close up.

Direct een paar oefeningen doen? Ze worden voorgedaan in korte video’s.

Waarom is bewegen belangrijk?

Voordelen op de korte termijn zijn vermindering van pijn en stijfheid.
De voordelen voor de lange termijn zijn:

• Verbeteren en behouden van de spierkracht, conditie en houding
  • Optimaal functioneren/participeren
  • Optimaal gewicht en minder bijkomende gezondheidsproblemen
  • Verbeterde kwaliteit van leven
Wat is goed bewegen?

Bewegen kan zowel thuis, op de sportschool, buiten of in een oefengroep. Hierbij is het belangrijkste DAT je beweegt. De belangrijkste barrière om niet te oefenen is bestaande vermoeidheid veroorzaakt door de axiale SpA. Vermoeidheid die verminderd kan worden door te bewegen. Door bewegen verbetert de conditie waardoor de vermoeidheid verminderd.

Door de gezondheidsraad is een beweegrichtlijn opgesteld. Onder het motto ‘’Bewegen is goed, meer bewegen is beter’ is het onderstaande beweegadvies opgesteld:

• Minimaal 150 minuten (2,5 uur) matig intensief of zwaar intensief bewegen
  • 2x per week bot- en spierversterkende activiteiten
  • Verspreid bewegen over meerdere dagen
  • Combineer met balansoefeningen
  • Voorkom veel/lang zitten
Hoe versterk je je botten en spieren?

Voor mensen met axiale SpA is het van belang verschillende oefeningen te doen om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen. Dit zijn:

Botversterking: Krachtoefeningen en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast
Spierversterking: Krachttraining of combinatie van kracht- en duurtraining. Activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren te verbeteren.
Balansoefeningen: Oefeningen gericht op balans en flexibiliteit. Bij balans gaat het om het samenwerken van je spieren.

Hoe intensief beweeg jij?

Een meerderheid mensen met axiale SpA haalt de beweegnorm niet. Vermoeidheid is de belangrijke barrière. Beginnen met bewegen levert echter veel gezondheidsvoordelen op zoals hierboven beschreven. Bewegen kan op meerdere manieren. Individueel (op een sportschool), onder begeleiding van een fysiotherapeut of in groepsverband.  Hoe je beweegt maakt niet uit, dat je beweegt daar gaat het om. We hebben al gezegd: Bewegen is goed, meer bewegen is beter!

Het gaat niet om welke sport je beoefent. Doe datgene dat je leuk vindt, alleen dan hou je het vol.

Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad
Ons Bechterew Volleybaltoernooi

Samen sporten is leuker. Daarom organiseert de Stichting Axiale SpA Nederland ieder voorjaar het Internationale Bechterew volleybaltoernooi. Teams en oefengroepen vanuit het hele land (en daarbuiten) komen jaarlijks naar dit gezellige event. Bewegen staat voorop maar deze dag is vooral heel gezellig. Ons volleybaltoernooi is vooral een gezellig en sportief evenement. Meedoen is belangrijker dan winnen. Zo’n jaarlijks evenement motiveert ons allemaal om een jaar lang weer te gaan oefenen. We weten allemaal dat dat essentieel is voor onze gezondheid met axiale SpA, maar ook dat het soms moeilijk is om het vol te houden. Stichting Axiale SpA is ervan overtuigd dat het toernooi helpt om te blijven oefenen en sporten, en dat is toch het beste voor onze ziekte.

Beweeggroepen

Op veel plaatsen in Nederland zijn Bechterew-beweeggroepen (oefengroepen). Hier kun je in groepsverband en onder begeleiding van een fysiotherapeut gericht oefenen. Deelname aan zo’n groep blijkt een goede manier om de discipline van regelmatig oefenen op te brengen. Wil je je inschrijven voor een dergelijke beweeggroep, zoek dan naar de contactgegevens op de kaart met de Bechterew beweeggroepen in Nederland.

Bechterew oefengroepen stellen zich voor:

BPV Nijmegen: Introductie BPV Nijmegen en regio

BPV Leiden: Introductie BPV Leiden

Andere mogelijkheden

Zoals gezegd, bewegen is belangrijk. Hoe je dat doet hangt af van je persoonlijke voorkeuren en eventuele beperkingen. Het gaat erom dat je je eigen balans weet te vinden tussen in beweging blijven en rust nemen. En ook heel belangrijk, je moet het leuk vinden om het vol te houden! De mogelijkheden kunnen van dag tot dag verschillen, omdat de ziekte nu eenmaal grillig verloopt. Beoefen daarom een vorm van port of bewegen die bij je past en waar je plezier aan beleeft. Goede voorbeelden van sport zijn yoga, fysiofit, fitness, zwemmen, badminton, volleybal, basketbal, wandelen of fietsen. Oefeningen doen tijdens een warm bad of warme douche wordt ook als prettig ervaren.

Belangrijk: zoek iets wat bij je past en wat je leuk vindt!