Wereld AS dag 2021: Samen – axSpA en emotioneel welzijn

Wereld AS dag is de dag waarop wereldwijd om bewustzijn wordt gevraagd voor axiale SpA in het algemeen, de patiënten én hun directe omgeving. Het is misschien nog niet zo’n bekende dag maar dat betekent alleen maar dan er nog genoeg te doen is voor ons allemaal. Wist je bijvoorbeeld dat AS in heel veel landen de afkorting is van axiale spondyloartritis,  ofwel axiale SpA?

Het thema van wereld AS dag 2021 is Samen – axSpA en emotioneel welzijn: bewust worden, ermee omgaan, ondersteuning zoeken

Doe jij mee in ons team? Walk Your A.S. Off!
Save the Date

Walk Your A.S. Off is een “virtuele” wandeling met deelnemers uit de hele wereld. Virtueel betekent dat je in je eigen omgeving wandelt, sport of beweegt. Dat mag in je eentje, maar ook met anderen (maar denk wel aan de Corona regels). Je doet dit niet alleen voor je eigen gezondheid en welzijn, maar ook om de bekendheid van axiale SpA te verbeteren.

Stichting Axiale SpA Nederland heeft een team gestart, team Axspa NL.

Ons doel is om Nederlandse axiale SpA patiënten en hun familie en vrienden virtueel samen te brengen. In een maand tijd werken we samen aan ons welzijn en gezondheid. Daarnaast werken we aan een bredere bekendheid van axiale SpA.

Doe jij mee in ons team? Dan wil je vast eerst weten hoe het werkt. Klik op de knop hieronder voor onze Walk Your A.S. Off pagina.

Over wereld AS dag

Wereld AS dag is een jaarlijkse dag speciaal voor mensen met axiale SpA. Ieder jaar valt deze dag op de eerste zaterdag van de maand mei, behalve als die valt op 1 mei. In 2021 is wereld AS dag daarom op zaterdag 8 mei.

Axiale spondyloartritis is een vorm van spondyloartritis. Spondyloartritis is een verzamelnaam voor een groep reumatische aandoeningen met een aantal gemeenschappelijke kenmerken waaronder ontstekingen in je bekken, je wervelkolom en/of gewrichten van je armen of benen. Deze aandoening komt vaker binnen sommige families voor en bij mensen die drager zijn van het gen HLA-B27. Daarom wordt aangenomen dat erfelijke aanleg een rol speelt bij het krijgen van spondyloartritis.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen axiale spondyloartritis (axiale SpA) en perifere spondyloartritis (perifere SpA).

• Bij axiale spondyloartritis staan klachten aan je bekken en je wervelkolom op de voorgrond. De ziekte van Bechterew is de bekendste vorm van axiale spondyloartritis.
  • Bij perifere spondyloartritis raken vooral de grote gewrichten in je armen of benen ontstoken.

Over de hele wereld hebben miljoenen mensen deze ziekte. Wereld AS dag is bedoeld om meer bekendheid te geven aan de ziekte en aan de gevolgen voor de mensen die het hebben. Het zijn niet alleen fysieke problemen, maar het heeft ook invloed op de mentale gezondheid.

Het thema van wereld AS dag 2021 is Samen – axSpA en emotioneel welzijn.

Samen - axSpA en emotioneel welzijn: bewust worden, ermee omgaan, ondersteuning zoeken

Het thema van wereld AS dag 2021 is Samen – axSpA en emotioneel welzijn. Dit thema is verdeeld in 3 categorieën.

Bewust worden: Mentale gezondheid, emotioneel welzijn met axiale SpA

Ermee omgaan: Hoe reduceer je stress, angst en depressie en verbeter je je emotionele welzijn

Ondersteuning zoeken: Hoe krijg je hulp en ondersteuning ten behoeve van je emotioneel welzijn

Op onze website is veel informatie te vinden over emotioneel welzijn. Kijk bijvoorbeeld eens op deze webpagina. Ook een hele mooie bron van informatie is het magazine “Axiale SpA”. Verder zal in de driedaagse summit ook veel aandacht zijn voor dit aspect.

Global Summit 6 tot 8 mei 2021: 3 dagen vol interessante presentaties

Deze sumit wordt georganiseerd door ASIF en SAA. ASIF is de globale federatie voor patiëntenorganisaties die zich inzetten voor patienten met axiale SpA. Stichting Axiale SpA is lid van de ASIF. SAA is een heel grote axiale SpA vereniging in de Verenigde Staten.

De summit is een gratis event, waar reumatologen en andere gezondheidszorg experts praten over een aantal belangrijke onderwerpen die de axiale SpA gemeenschap raken. Onderwerpen die behandeld worden zijn uiteraard gerelateerd aan het thema van wereld AS dag: Emotioneel welzijn.

Iedereen mag meedoen! Houd wel rekening met het tijdsverschil: Het programma begint om 9 uur ‘s ochtends lokale tijd. In Nederland is het 9 uur later, dus voor ons begint het programma om 18 uur.

Meer details, en de laatste update van het programma vind je op de speciale website van de SAA.

Wil je stichting Axiale SpA Nederland ondersteunen?

WIL JE ONS STEUNEN? DAT VINDEN WIJ GEWELDIG!

Onze Stichting werkt vrijwillig en is volledig afhankelijk van sponsoring. Iedere kleine bijdrage helpt ons ons werk te blijven doen.