Ax-SpA beter behandelen begint met meer kennis over de verschillen bij vrouwen en mannen’ 23 november 2018 Bij vrouwen met axiale spondyloartritis (Ax-SpA, waaronder de ziekte van Bechterew) werkt de behandeling met TNF-alfaremmers minder goed dan bij mannen. Waardoor komt dat? Professor Irene van der Horst-Bruinsma, reumatoloog in het Amsterdam UMC, wil hier in nieuw onderzoek het antwoord op vinden.

Foto: Amsterdam UMCProf. dr. Irene van der Horst-Bruinsma loopt voorop in het onderzoek naar man-vrouwverschillen bij axiale spondyloartritis. Belangrijk en bruikbaar onderzoek: ‘‘Ax-SpA beter behandelen begint bij meer weten over de lichamelijke verschillen tussen vrouwen en mannen. De kennis die we nu opdoen, heeft direct invloed op de diagnose en betere behandeling van Ax-SpA bij vrouwen én bij mannen.’

Eerder ontdekken en behandelen
‘Zo werd er vroeger bij vrouwen met klachten die kunnen wijzen op Ax-Spa veel minder snel aan Ax-SpA gedacht. Dat kwam doordat we dachten dat Ax-SpA tien keer vaker bij mannen voorkwam dan bij vrouwen. Dat blijkt nu drie keer vaker te zijn, een veel kleiner verschil.’ >>>Lees verder