Hallo allemaal,

Ik ben Annamarie Thomas, oud-wereldkampioen schaatsen. Begin 2006 ben ik gestopt met mijn schaatscarrière. Tijd voor nieuwe uitdagingen. Bovendien wil ik mij graag inzetten voor Stichting Axiale SpA Nederland, waaraan ik sinds 2005 vrijwillig verbonden ben als ambassadeur. In deze functie wil ik het werk van de Stichting ondersteunen en het grote belang van beweegactiviteiten uitdragen.

Zelf heb ik ook de ziekte van Bechterew en weet daarom dus heel goed waarom bewegen zo verschrikkelijk belangrijk is. Voor deze specifieke groep mensen en zeker voor de jongeren waarbij deze aandoening nog maar kort is geconstateerd, moeten we alles in het werk stellen om die aan het bewegen te krijgen. Dit kan uitstekend in de vorm van aangepast sporten bij de evenementen zoals Stichting Axiale SpA Nederland die organiseert.

Gezond, goed voor je lijf en vooral met plezier. Dat bevordert je motivatie.

Ik wens jullie daar veel succes bij!

Annamarie

Over Annamarie

Annamarie Thomas was ongekend lang de publiekslieveling van het vrouwenschaatsen. De op 15 september 1971 in Emmeloord geboren Annamarie brak door in 1992 en hield het vol tot 2006.

Ze bracht een nieuw soort schaatsen in Nederland: fris en vrolijk, stoer, sexy en sterk. Ondanks haar almaar opspelende rugklachten zocht ze nooit de fout bij anderen of de omstandigheden en leefde ze extreem gezond voor haar sport. Ze wekte, met een aanstekelijke soort blijmoedigheid, in interviews altijd de indruk op de eerste rij van het leven te zitten.

Later pas bleek dat ze de ziekte van Bechterew had en dat dat de oorzaak was van haar rugklachten. Al die tijd was ze een vast gezicht bij alle denkbare kampioenschappen, omdat ze de middenafstanden als geen ander beheerste, zodat ze zowel met de sprinters als de allrounders in de absolute wereldtop mee kon. Ze ging met verve de concurrentie aan met toppers als Gunda Niemann, Claudia Pechstein, Anni Friesinger, Tonny de Jong en Marianne Timmer.

Haar finest moment was de ultieme 1500 meter in Calgary, 20 maart 1999, toen ze naar een ongekende tijd van 1.55,50 snelde, een spetterend wereldrecord dat bijzonder lang stand hield. Ook werd Annamarie twee keer wereldkampioen afstanden, in 1996 pakte ze op zowel de 1000 als de 1500 meter goud, in Hamar. Annamarie werkte samen met vrijwel alle grote coaches, van Henk Gemser tot Ab Krook en van Peter Mueller tot Jac Orie.

Na haar carrière bleef Annamarie Thomas in de picture. In het eerste deel van het SBS-programma Sterren Dansen Op Het IJs stal zij de show en bij Red Bull crashed ice ging ze het avontuur aan in de downhill.

Sinds 2013 werkt Annamarie voor Deltalent Breda, een talentontwikkelingsproject sport van de gemeente Breda. Hier begeleid ze jonge schaatsers op hun weg naar de top. Ook geeft ze binnen de gemeente Breda clinics om nieuwe talentjes te ontdekken.

Verder is Annamarie actief met schaatsclinics, warming ups en lezingen. Ook is ze ambassadeur van Stichting Axiale SpA Nederland en voor Plan Nederland.

Kijk ook op de website van Annamarie Thomas: www.annamariethomas.nl.